Produkcja Filmów Promocyjnych: Twoja Historia, Nasze Mistrzostwo!
Odkryj, jak krok po kroku tworzymy profesjonalne filmy, które angażują i zapadają w pamięć.
Jaki jest cel Twojego filmu?
Chcesz budować zaufanie, podnieść prestiż, czy masz konkretny cel marketingowy? (np. świadomość marki, sprzedaż produktu).
Jaki przekaz chcesz zawrzeć?
Do kogo mówisz? Co chcesz przekazać? Jaką korzyść ma odnieść Twój klient?
Jaki klimat ma mieć film?
Ma być poważny, dynamiczny, energetyczny czy wzruszający?
Wzrost polubień, rozpoznawalności marki, sprzedaży? A może po prostu wyświetlenia?Jaki masz budżet?
Ograniczenia finansowe wpływają na możliwości. Ale i z mniejszym budżetem stworzymy film, który pokaże Twój potencjał.
Parametry Techniczne: Gdzie Twój Film Zabłyśnie?
- Gdzie film będzie emitowany? (Internet, TV, kino, telebim)
Miejsce emisji decyduje o parametrach technicznych i kosztach licencji.
- Jaki rodzaj filmu Cię interesuje? (animacja, nagrania, poklatkowy)
Wybierzmy razem styl pasujący do Twojej marki i celów.
Napisz krótki zarys: kolejność wydarzeń, długość, zawartość. To przyspieszy wycenę i dobór środków.
Z Twoim zarysem, my określimy sprzęt, dni zdjęciowe, lokacje, aktorów, animacje, lektora, muzykę i wiele więcej.
Scenariusz jest dla nas inspiracją, nie ograniczeniem. Możemy go wspólnie modyfikować.
PRODUKCJA FILMOWA: Od Pomysłu do Ekranu
Preprodukcja: Przygotowania do Sukcesu
Po akceptacji planu i kosztów, podpisujemy umowę i ruszamy z pracą!
Na początek wybieramy muzykę idealnie dopasowaną do Twojego filmu, chyba że to kompozytor stworzy Twoją melodię.
Dzień zdjęciowy to czas na działanie, nie na zwiedzanie. Dlatego wcześniej odwiedzamy plan, by omówić wszystkie aspekty techniczne.
Dokumentujemy przestrzeń, by zapamiętać jej charakter, wielkość, oświetlenie i rozmieszczenie obiektów. Określamy potrzebne oświetlenie i sprzęt. Nawet kierunek padania słońca ma dla nas znaczenie. Sprawdzamy dostęp do prądu, miejsce parkingowe.
Planujemy też rezerwowe lokalizacje i terminy. Ustalamy zezwolenia, zgody na wizerunek i zasady ubioru.
Tworzymy szczegółową listę ujęć: wielkość planu, miejsce kamery i długość trwania ujęcia. Dzień zdjęciowy będzie perfekcyjnie zorganizowany.
Z próbnych nagrań z wizji lokalnej tworzymy wstępny montaż, dopasowany do muzyki. To taki zwiastun Twojego filmu.
Shooting board i montaż wstępny to nasz plan, ale też elastyczny przewodnik, gotowy na zmiany w dniu zdjęciowym. Bez niego nagrania trwałyby znacznie dłużej.
Twoje miejsca nagrań zasługują na wyjątkową oprawę. Zadbajmy o odpowiednie przygotowanie przed dniem zdjęciowym.
O ile w teatrze czy studio mamy przygotowaną scenografię, o tyle Twoje firmowe przestrzenie wymagają naszej wspólnej pracy. Niezależnie czy to biuro, gabinet prezesa czy hala produkcyjna, warto:
- usunąć zbędne elementy,
- wyeksponować ważne detale (Twoje produkty, logo, materiały firmowe),
- usunąć logo innych firm,
- zadbać o odpowiedni strój osób na planie i wykluczyć niepotrzebnych gości.
Produkcja: Akcja! Kamera!
- One Man Crew: Moc Jednej Osoby
- Ekipa Dwuosobowa: Zgrany Duet
- Liczna Ekipa: Wielki Rozmach
- Ogrom Sprzętu: Imponujący Efekt
Nagranie spotu dla restauracji w centrum handlowym wykonał jeden operator z aparatem, światłem LED i manualnym sliderem. W postprodukcji dodaliśmy animacje.
Film dla firmy z branży narzędziowej stworzyliśmy w duecie: aparaty, gimbale, dron i akcesoria, softboxy, LED. I oczywiście animacja i postprodukcja!
Film dla firmy transportowej nagrywaliśmy w różnych lokacjach z dużą ekipą. Dron 4K, kran kamerowy, slider, kamera 240 FPS, lustrzanki – tego potrzebowaliśmy! Wystąpili kierowcy i pracownicy biurowi. Dodaliśmy timelapse, hyperlapse, HDR video, lektora, green screen i zaawansowaną postprodukcję.
Film z budowy fabryki tworzyliśmy prawie rok, starając się oddać klimat i dynamikę każdego etapu. Nagrywaliśmy z różnych miejsc, łącząc różne techniki.
Do naszej dyspozycji mieliśmy wiele kamer i aparatów (2 x Canon C100, Sony FS700, 3xPanasonic GH4, Sony A6300, Sony a5100,Sony RX100M2,Canon 5DM2, Canon600D, Canon 550D,Nikon D600). Dodatkowo dysponowaliśmy kranem kamerowym, dronami (2 x Hexa s900 , Ph4Pro, Ph3Advance), sliderami, głowicą obrotową, steadycamem, gimbalami i innymi akcesoriami.
Poniżej przykłady użycia odpowiedniego Sprzętukliknij wybrane zakładki, żeby zobaczyć różne przykłady pomagającego osiągnąć zamierzony efekt:
- Stabilizatory Obrazu – Płynność i Dynamika
- Aparat i Zdjęcia Poklatkowe – Magia Czasu
- Slider z Napędem Elektrycznym – Precyzja Ruchu
- Kompaktowe Kamery i Aparaty – Niespodziewane Perspektywy
- Kran Kamerowy – Wysoka Perspektywa
- Dron – Lotem Ptaka
- Oświetlenie – Wydobywanie Najlepszego
- ML HDR VIDEO – Szeroki Zakres Dynamiki
Efekt przyspieszonego przejścia między pomieszczeniem biurowym a halą produkcyjną udało się uzyskać dzięki odpowiednio skonfigurowanemu gimbalowi z aparatem wykonującym zdjęcia co sekundę.
Nagranie kilkusekundowego ujęcia wschodu słońca powstawało nieprzerwanie od godziny 5 rano do godziny 14 po południu kiedy słońce pojawiło się w docelowym miejscu tuż nad budynkiem. Zdjęcia poklatkowe zostały wykonane aparatem Canon Eos 550D.
Elektroniczne slidery wyposażone w napędy krokowe pozwalają na zaprogramowanie stałej odległości (z precyzją do kilku mm) i prędkości z jaką będzie przesuwała się kamera po szynie. Pozwalają na uzyskanie ciekawego efektu delikatnego i jednostajnego przesuwu kadru niemożliwego do osiągnięcia manualnie.
Poniżej przykład nagrania z użyciem slidera z napędem elektrycznym.
Zaletą małych kompaktowych kamer i aparatów jest to,że bez specjalnego przygotowania można w dowolnym momencie łatwo je zamontować w miejscach w których rozstawienie większych kamer sprawiałoby trudności.
W jednym z filmów tuż po ujęciach z góry jadącej kolumny samochodów dodaliśmy ujęcie odbijającego się słońca na masce samochodu.
Ujęcie to nagrane zostało już na parkingu za pomocą małej kamerki Handycam Sony przyczepionej do maski samochodu a pojazd faktycznie przejechał tylko kilka metrów.
Podobnie praca łyżki koparki została nagrana za pomocą bardzo małego aparatu Sony RX100M2
Krany kamerowe poprzez zwiększenie zasięgu ramienia z kamerą pozwalają w jednym płynnym ruchu umieścić w kadrze szeroki zakres sceny i wzmocnić wrażenie głębi obrazu. Ze względu na możliwość stworzenia widoku z bardzo wysokiej perspektywy często są też wykorzystywane zastępczo w miejscach w których nie ma możliwości użycia dronów.
Różnego rodzaju oktokoptery,quadrokoptery,hexacoptery, hellicamy itp. zwane powszechnie dronami są używane do filmowania ujęć “z lotu ptaka”. Pozwalają przedstawić w ciekawy sposób jadącą kolumnę samochodów czy budynek lub duży obszar z unikatowej perspektywy.
W salonie fryzjerskim było dosyć ciemne i nie sprzyjające dla kamer oświetlenie, więc ,żeby maksymalnie podrasować wygląd miejsca nagrywaliśmy za pomocą specjalnego oświetlenia filmowego nie powodującego migotania – mocnych lamp ARRI, Kinoflo a dodatkowo część nagrań była stworzona jako sekwencja zdjęć w RAWach (.DNG) za pomocą kamery BlackMagic CinemaCamera 2,5k
W wysokobudżetowych produkcjach używa się kamer filmowych zapisujących film jako sekwencję zdjęć w formacie RAW z bardzo dużą rozpiętością tonalną. Każda poszczególna klatka filmu jest cyfrowym negatywem, które można podobnie edytować jak zdjęcia RAW z aparatu.
Użycie kamer filmowych i związana z tym specyfika pracy może nawet kilkukrotnie zwiększyć budżet całego filmu, ale istnieją sposoby na radzenie sobie z trudnymi warunkami oświetleniowymi bez drastycznego zwiększenia kosztów filmu.
Przykład:
W jednym z filmów mieliśmy do nagrania nowoczesne biuro firmy znajdujące się w przestronnym budynku na terenie Krakowa.
W przypadku standardowego nagrywania przy kadrze zawierającym duże przestronne okna – przestrzeń za nimi byłaby prześwietlona i nie byłoby nic widać za oknem.
Jednak ze względu na to, że biuro było ciekawie umiejscowione a za oknem była zieleń z Wawelem w tle chcieliśmy ten klimat oddać w filmie równocześnie nie zwiększając jego budżetu. Do ujęć wykorzystaliśmy aparat Canon z zainstalowanym Magic Lantern i specjalnym trybem nagrywania HDR VIDEO. Dzięki czemu równocześnie dobrze widoczne jest wnętrze jak i widok za oknami.
Montaż Filmu – Układanie Twojej Opowieści
Zebranie materiału od Klienta.
Oprócz ujęć nagranych podczas dni zdjęciowych konieczne do wykonania filmu są niektóre graficzne materiały firmowe jak np. aktualne logo firmy najlepiej w formacie wektorowym. Dla zachowania zgodności graficznych elementów filmu z obecnie obowiązującą szatą graficzną bardzo pomocne mogą być wszelkiego rodzaju foldery, ulotki czy inne firmowe materiały graficzne i zdjęciowe.
Backup surowego materiału
Zgranie materiału z kart pamięci oraz stworzenie zapasowej kopii całości materiału przeznaczonego do montażu filmu.
Przeglądanie nagrań
Na przeglądanie ujęć przeznacza się dokładnie tyle samo czasu ile czasu zajmuje nagrany materiał łącznie. Przykładowo z jednego 5 godzinnego dnia nagrywanego trzema kamerami jest 15 godzin materiału, który trzeba bardzo dokładnie przeglądnąć zapisując odpowiedni timecode do późniejszej selekcji. Taka praca potrafi zająć nawet kilka dni.
Selekcja materiału do montażu
Odrzucamy zbędne klipy i w folderach selekcjonujemy klipy i pozostałe materiały wybrane na podstawie wcześniejszych oznaczeń.
Transkodowanie
Większość kamer nagrywa w formatach bardzo mocno skompresowanych, które są bardzo mało wydajne podczas montażu i sprawiają trudności w kolorkorekcji. Aby poprawić płynność edycji i zdatność materiału dla korekcji kolorów należy te nagrania przetranskodować do przeznaczonych do tego celu kodeków edycyjnych.
Założenie projektu i segregacja tematyczna
Zakładamy projekt w programie montażowym wraz z segregacją tematyczną nagrań w odpowiednich folderach.
Synchronizacja nagrań audio/video
W przypadku nagrywania wydarzenia kilkoma kamerami z różnych kątów widzenia konieczna jest późniejsza synchronizacja wszystkich kamer w programie montażowym. Dodatkowo synchronizuje się dźwięk nagrywany na zewnętrznym urządzeniu z nagrywanym obrazem z różnych kamer.
Wykonanie kopii bezpieczeństwa
Tymczasowo kopiujemy początkowe ustawienia projektu i wszystkie zawarte w nim pliki na zewnętrzne urządzenie.
Postprodukcja Filmowa – Udoskonalenie Twojego Dzieła
Często postprodukcją jest nazywana cała faza powstawania filmu po okresie zdjęciowym wliczając w to sam montaż obrazu i dźwięku. Jednak właściwszym znaczeniem jest poprawa już zmontowanego obrazu z dodaniem różnego rodzaju elementów graficznych i dźwiękowych oraz ubarwieniem audiowizualnym całego filmu.
Do postprodukcji wlicza się także cała gama efektów wizualnych ukrywających lub zmieniających wygląd różnych obiektów, które nie powinny być widoczne takimi jakie zostały nagrane w rzeczywistości.
Przykładowo mogą to być takie prace na zmontowanym materiale filmowym zmiana numerów rejestracyjnych samochodów, usunięcie logo firm trzecich, wyczyszczenie przestrzeni ze zbędnych rzeczy, poprawa wyglądu przedmiotów (np. usunięcie rdzy, “załatanie” dziury w oknie), zaawansowana korekcja kolorów i tonowanie, nadanie stylu filmowi, kluczowanie green screena, dodanie świateł, zamiana dnia na noc, dodanie efektów dźwiekowych i różnego rodzaju efektów wizualnych itp.
Konieczność wykonania konkretnych czynności związanych z postprodukcją jest ustalona wcześniej w scenariuszu i zaplanowana w budżecie filmu lub wykonywana na polecenie zleceniodawcy jako dodatkowe zlecenie do filmu zwiększające jego koszt.
Poniżej opis kilku opcjonalnych elementów postprodukcji filmowej w kolejności w jakiej najczęściej wykonywane są prace.
Przykładowe nagranie hyperlapse i stabilizacja ujęcia.
Przejazd samochodu dostawczego firmy transportowej został nagrywany za pomocą techniki hyperlapse poprzez zamocowanie aparatu na masce podążającego za nim samochodu i wykonaniu zdjęć interwałowych (poklatkowych). Ze względu na bezpieczeństwo do aparatu nie montowaliśmy dodatkowego gimbala , więc film złożony z wykonanych w ten sposób zdjęć bardzo się trząsł. Dopiero po pracochłonnej stabilizacji w postprodukcji można było uzyskać satysfakcjonujący efekt.
Przykłady:
Zachód słońca nagrywany był na tle budynku przy którym znajdowali się pracownicy fabryki, ekipa budowlana oraz ekipa filmowa a po drodze przejeżdżały samochody. W postprodukcji teren sprzed budynku został oczyszczony oraz została dodana korekcja barwna wzmagająca efekt zachodzącego słońca.
Usunięcie płachty.
Nagrywanie z drona ze względów logistycznych odbywało się w momencie kiedy na budynku trwały jeszcze prace konserwacyjne i była zawieszona płachta. Ujęcie to miało jednak być ujęciem finalnym całego projektu więc płachta została usunięta w postprodukcji
Przejazd nocny samochodu nagraliśmy na postoju na parkingu w dzień wykorzystując Green Screen. Następnie dodaliśmy odpowiednią kolorystykę w postprodukcji , zasymulowaliśmy nagrywanie samochodu w ruchu, czyli dodaliśmy małe trzęsienie kamery z lekkim rozmazaniem obrazu. Następnie podstawiliśmy klip jako tło przejazdu za szybą. W ten sposób zamieniliśmy statyczne nagranie w dzień na nocny przejazd samochodu.
Poniżej przykładowy film z narracją lektora tle.
Należy przy tym zaznaczyć, że nagranie tekstu przez lektora jest jednorazowe a każda ewentualna późniejsza zmiana tekstu i konieczność jego przeczytania wiąże się z ponownym wynajęciem studia nagrań, postprodukcją i synchronizacją dźwięku, kolejnym nagraniem i koniecznością ponownej opłaty.
Po otrzymaniu skryptu, jego przeczytaniu przez lektora i późniejszym zsynchronizowaniu z obrazem, przesyłamy film wraz z dogranym w studiu nagraniem lektorskim.